מתנדבי של"מ חוויות רחובות מניעים את פרויקט "בלב העניין", המיושם בכיתות ה'-ו' בבתי הספר בעיר, במסגרתו הם מטפחים מעורבות חברתית של התלמידים בהקשרים אקטואליים

 

מאת: מלי בשן לוין והניה פיינשטיין, מתנדבות של"מ.

"אי אפשר ללמוד אלא מתוך שעשוע והשפה היחידה להבנת דברים מסוימים היא חוויה ישירה", אמרו אנטול פראנס וטום בראון. תוכנית "בלב העניין", המועברת בחלק מבתי הספר בעיר רחובות על ידי מתנדבים מבוגרים, מיישמת זאת הלכה למעשה במסגרת מפגשי העשרה הנערכים בכיתות ה' – ו'. התוכנית החלה כפיילוט ארצי בעיר רחובות לפני מספר שנים, בשיתוף פעולה בין משרד החינוך, העיריה, רשת חוויות ותנועת של"מ ( שירות לאומי למבוגר), הפועלת ברשת חוויות, בריכוזה של דרורה קרפיק.

תוכנית שתנאי הכרחי להצלחתה הוא קשר הדוק בין הגורמים המעורבים: מנהלת בית הספר, מחנך הכיתה והמתנדב. בהגדרתה, "בלב העניין" הינה תוכנית העשרה ערכית, לטיפוח מעורבות חברתית של התלמידים בהקשרים אקטואליים. במפגשים  נדונים נושאים רלוונטיים לחיי התלמידים, וכן נושאי העשרה שונים שמביא המתנדב. הילדים בכיתה מחולקים לקבוצות קטנות וקבועות , כשישה עד שמונה מפגשים לכל קבוצה. יפית נרבט, מנהלת בית הספר "בכור לוי", עמה נפגשנו, מאמינה ומקדמת הכנסת פרויקטים מיוחדים להעשרת התלמידים ואף יזמה  את הכנסת תכנית "בלב העניין" לבית הספר. היא  מיידעת את הורי הכתות המשתתפות בפרויקט על הכללתו בשעות הלימודים.

 

כבוד הדדי ומקום לדעות מגוונות

מטרות התוכנית הן לאפשר שיח פתוח בנוכחות מכילה ותומכת, תוך טיפוח לומד סקרן. תוך למידת השימוש בכללי תרבות הדיון, מגלה הילד ערנות ומעורבות לסובב, לומד להביט על נושאים מנקודות מבט שונות ומפתח יכולת לתת מקום לדעות שונות משלו. התוכנית מאפשרת גם טיפוח קשר בין דורי בין הילד למבוגר משמעותי או כפי שמציינת נרבט:" הילד פוגש מבוגר המגיע אליו בהתנדבות ולומד ממקור ראשון  על ערך ההתנדבות".

חשוב לציין שבבית ספרה  נערך בסיום כל שנה טקס מרגש למתנדבים כהוקרה על פעילותם. משיחות שנערכו עם מתנדבים בפרויקט, שולמית בן יהודה מנהלת שיווק ב"אלאופ" לשעבר ואבי ארז מהנדס מכונות בהכשרתו, נודע לנו כי לפני תחילת הפעילות, מדי שנה, נפגשים דרורה רכזת תנועת של"מ ברחובות, המתנדב  ומחנך הכיתה, למפגש תאום ציפיות. במפגש הראשון עם הקבוצה הקטנה נערכים משחקי הכרות ובהובלת המתנדב המנחה, מגבשת הקבוצה אמנה עליה חתומים הילדים ונבחר שם לקבוצה. האמנה מכילה כללי התנהגות אותם יש לכבד בקבוצה כגון: שמירה על פרטיות הדוברים, הקשבה לאחר, שמירה על כבוד הדדי ועוד. המתנדבים בוחרים את נושאי המפגשים תוך התייעצות עם התלמידים והם מוסיפים נושאים הקרובים לליבם ולתחומי הידע שלהם. נושאים אלה מועברים בשילוב סיפורים, סרטונים, מצגות ודיונים. לדוגמה, ויקטור וייס שמגיע מתחום הפיסיקה -כימיה, הביא לקבוצתו את נושא האשליות האופטיות בשילוב סרטונים שנועדו להמחיש את הצורך במדידות מדעיות אובייקטיביות כדי לאמת דברים שנראים לנו.

 

המתנדבים מביאים עמם ניסיון חיים וידע רב

שולמית בן יהודה, כאמור, מתנדבת ותיקה בפרוייקט וחונכת מתנדבים חדשים, סיפרה שבין הנושאים בהם מגלים התלמידים עניין ניתן למנות: בריונות ברשת, חרם חברתי, מקובלות חברתית, זכויות בעלי חיים ועוד. משולמית שמענו על הגמישות הנדרשת מן המתנדב המגיע עם נושא מוכן ופעמים רבות כשהקבוצה סוערת סביב נושא שעלה בבית הספר, מתאים עצמו ומשנה את הנושא וזאת  כדי  לענות על הצורך המיידי שעלה. את מפגשי הקבוצה שלה אוהבת שולמית לסיים במשחק לו היא קוראת "שוקולד שש" המסתיים בחלוקת שוקולד לילדים. טל, מחנך ו-2, אחת הכיתות המשתתפות בפרוייקט בבית הספר "בכור לוי", סיפר שהוא מכיר בחשיבות התוכנית ובהדים שהיא מעוררת בקרב התלמידים. היא מאפשרת להם, לדבריו, שיח על עצמם שקשה לאפשר בלוח הזמנים הרגיל של הכיתה.

ליאורה בוד, אימה של שרון מכיתתו של טל, בטוחה שהתוכנית תרמה לשיפור בטחונה העצמי של הילדה כפי שמעידה על כך התנהגותה. גם התייחסות התלמידים המשתתפים חיובית ביותר. הם מציינים שהמפגשים אהובים עליהם מאד, מוציאים אותם מן השגרה, מאפשרים להם להביע עצמם ביתר בהירות, להפתח, להכיר תחומים חדשים, ולמצוא בעצמם תכונות שלא הכירו  כמו גם  להתיידד עם חברים חדשים. המתנדב אבי ארז סיפר שהוא שמח להתנדב עם הילדים, בגלל אווירת השמחה ותחושת הצמיחה במחיצתם ,כשהאופק פתוח ואופטימי.

 

ונשוב לכותרת , זוכרים אותה??

נראה שכעת, לאחר קריאת המאמר זיהיתם שתוכנית "בלב העניין" היא הגורם המקשר בין שוקולד, תרבות הדיון וטעויות אופטיות בתפיסה.