תופעה: הסטודנטים הרחובותיים ממלאים עד אפס מקום את חדרי העיון בספריה העירונית המישנה לראש העיר, יניב מרקוביץ': "תקופת המבחנים בעיצומה, ואנחנו נותנים סיוע מקצועי באיתור מקורות וכתיבת עבודות"* בשנת 2016 ביקרו בחדרי העיון בספריה המרכזית 30,942 איש  


רחובות, עיר המדע והתרבות, מצליחה לעשות את זה בגדול ולהעניק לאלפי הסטודנטים במוסדות ההשכלה והמחקר מקום תרבות איכותי ושקט ללמידה. חדרי העיון בספריה העירונית של רשת חווית מלאים עד אפס מקום בסטודנטים שמגיעים ללמוד בתקופת המבחנים, כך עולה מדיווח שהתקבל מהנהלת הספרייה. חדרי העיון הוקמו ביוזמת המישנה לראש העיר, עו"ד יניב מרקוביץ' זה מכבר והגיעו לתפוסה מלאה בעונת המבחנים של הסטודנטים. חדרי עיון נוספים נפתחו במרכז הקהילתי של הרשת בשכונת רחובות החדשה והם מיועדים להכיל את הביקוש הרב.

מרקוביץ': "נעשו בעבר ניסיונות שונים לספק מקום לימודים שקט ומועיל לסטודנטים ולדעתי ההצלחה הגדולה של חדרי העיון בספריות נובעת מצורך לקבל סיוע מקצועי. צוות הספריה נותן ערך מוסף ללמידה מאחר והוא מגיש סיוע בכתיבת עבודות, גיבוש רשימת המקורות, חיפוש פרטים ביבליוגרפים, עזרה מיידענית בבניית עבודה ואיתור מקורות מתוך מאגרי המידע, מודפסים ואלקטרוניים".

חדרי העיון משרתים במהלך כל השנה תלמידים בכל הגילאים, לרבות תלמידי בתי הספר היסודיים והתיכונים וסטודנטים במכללות ובאוניברסיטאות, שמחפשים לעצמם מקום למידה אפקטיבי ומועיל.  אוסף ספרי הלימוד והעיון העשיר תורם לא מעט להצלחת המיזם, כמו גם מאגרי המידע שמתעדכנים כל העת על פי צרכי הלמידה ובהתאם לתכניות הלימוד במוסדות החינוך השונים.

לאור התופעה שהלכה והתפשטה, הושקעו על ידי העיריה והרשת מחשבה ותכנון שטחי לימוד קבוצתיים, הן במהלך שיפוץ הספריה המרכזית והן בבניית המרכז הקהילתי החדש בשכונת רחובות החדשה. ראש העיר, רחמים מלול והמישנה ויו"ר הרשת, יניב מרקוביץ' רואים עין בעין את הצורך לספק מענה להשכלה. מרקוביץ': "חדרי הלימוד הקבוצתיים נולדו מתוך צורך של קבוצות לימוד שמתגבשות וצריכות מקום פיזי שבו הן יוכלו להפגש, להכין פרויקטים, לכתוב עבודות ולקיים למידה משותפת למבחנים. ראש העיר, רחמים מלול, מגיע מתחום החינוך וההשכלה והוא רואה חשיבות גדולה בחיבור של הסטודנטים ובחיזוק ההשכלה הגבוהה בעיר. המטרה המשותפת שלנו הולידה את המענה הראוי". לאור ההצלחה והביקוש הרב לחדרי לימוד אלה, מבטיח מרקוביץ': "בשיפוץ המתוכנן בספריה בקרית משה נקצה משאבים לצורך חדרי לימוד קבוצתיים".

כל שירותי הספריות האמורים ניתנים ללא תשלום. עבור הדפסה, צילום וכריכה נגבים מחירי עלות בלבד. מרשת חווית נמסר כי בשנת 2016 ביקרו בחדרי העיון בספריה המרכזית 30,942 איש, בסניפי הספריות ביקרו בחדרי העיון 12,300 איש, מספר המשתמשים באינטרנט בספריה המרכזית עמד על 46,200 ובסניפים על 8,496 איש. עוד נמסר מחווית כי בשנת 2016 בוצעו 195,407 השאלות ונרשמו 24,607 מנויים.

תמונות: הספרייה ברחובות החדשה/ באדיבות רשת חווית+ יניב מרקוביץ

המישנה לראש העיר, יניב מרקוביץ

הספרייה העירונית